ارسال شده توسط فاطمه سلیمان پور
315
ارسال : 1400/9/23 - 13:09:42
ویرایش : 1400/9/23 - 13:13:02

بیزنس پلن یا طرح کسب و کار یک نقشه راه برای شروع، توسعه و مدیریت یک کسب و کار می‌باشد. در راه اندازی یک کسب و کار سوالات زیادی وجود دارد و پاسخ همین سوالات است که باعث می‌شود که بدانیم در مسیر درست حرکت می‌کنیم یا نه! طرح کسب و کار درباره همین سوالات احتمالی است که تعیین می‌کند که چه اهدافی داریم، به چقدر نیروی انسانی و به چه تجهیزاتی نیاز داریم، چقدر سرمایه نیاز داریم و... .

ادامه مطلب

تمام کسب و کارها، چه کسب و کارهای کوچک و چه کسب و کارهای بزرگ نیازمند نوشتن یک بیزنس پلن می‌باشند. برای مشخص‌تر شدن مسیر پیش رو و جلوگیری از شکست در کسب و کارتان حتما لازم است قبل از راه اندازی کسب و کارتان، طرح کسب و کارتان را به صورت دقیق بنویسید. 

نکاتی مهم در نوشتن طرح کسب و کار:

اهداف و روش یک فرد برای شروع یک کسب و کار کاملا متفاوت با یک فرد دیگر است.

پس هیچ طرح دقیق و قطعی برای نوشتن بیزنس پلن وجود ندارد تا همه طبق آن عمل کنند.

در اینجا چند مورد از نکاتی که دارای ارزش هستند و بهتر است در طرح کسب و کار نوشته شوند را بیان می‌کنیم.

     ۱. توصیف کسب و کار:

یک شرح و توضیح در مورد کسب و کارتان در بیزنس پلن خود بنویسید. تعیین کنید که چه کسب و کاری می‌خواهید شروع کنید و چه محصول و خدماتی قرار است ارائه کنید.

     ۲. ماموریت، چشم انداز و ارزش‌ها:

ماموریت در واقع تعیین کننده هدف شما از راه‌اندازی آن کسب و کار می‌باشد. اینکه کسب و کار شما با چه هدفی ایجاد شده و چه نیازی را پاسخگو می‌باشد.

چشم انداز یک دورنما از آینده کسب و کارتان می‌باشد. در بیزنس پلن خود تعیین کنید می‌خواهید در آینده به چه جایگاه شغلی دست پیدا کنید.

و در ادامه مشخص کنید که کسب و کار شما چه مزیتی دارد و نکات ارزشمند کسب و کارتان را یادداشت کنید.

     ۳. هدف: 

اهداف خود را در طرح کسب و کارتان بنویسید. بهتر است حداقل اهداف پنج ساله کسب و کارتان را تعیین کنید. به عنوان مثال تعیین کنید که در سال اول به کدام هدفتان می‌خواهید دست یابید، در سال دوم به کدام اهدافتان می‌خواهید دست پیدا کنید و... .

     ۴. برنامه‌ها:

برای رسیدن به اهدافتان لازم است حتما برنامه‌های خود را یادداشت کنید. به عنوان مثال اگر قصد دارید یک محصول خاصی را در تعداد زیاد تولید کنید، برنامه شما باید این باشد که کارکنان بیشتر که مهارت و تخصصی در آن کار دارند را استخدام کنید.

     ۵. بازار هدف:

در این بخش شما باید بازار ادف خود را مشخص کنید. یعنی تعیین کنید محصول یا خدمت شما، برای کدام قشر جامعه تولید و ارائه می‌شود. مشخص کردن بازار هدف باعث می‌شود هدفمندتر عمل کنید.

     ۶. مزایای رقابتی: 

تعیین کنید چه ویژگی‌ها و مزایایی کسب و کار شما دارد که رقبایتان آن را دارا نمی‌باشند. هر چقدر بتوانید مزیت‌های رقابتی خود را بیشتر کنید، موفق‌تر خواهید بود.

     ۷. سرمایه اولیه:

با تخمین هزینه مورد نیاز برای خرید قطعات و تجهیزات مورد نیاز باید در طرح کسب و کارتان تعیین کنید که برای شروع کسب و کارتان در اول به چقدر سرمایه نیاز دارید.

     ۸. دوره بازگشت سرمایه:

با تخمین میزان سود باید در طرح و کارتان تعیین کنید به چقدر زمان نیاز دارید تا سرمایه‌ای که در ابتدا برای شروع کسب و کارتان گذاشتید، دوباره به جای خود برگردانید.

برای به دست آوردن میزان سرمایه اولیه مورد نیاز و دوره بازگشت سرمایه نیاز است که یک طرح برای بخش مالی کسب و کارتان بنویسید.

     ۹. میزان سود 

با تخمین میزان و فروش و محاسبه هزینه‌ها (اعم از حقوق کارکنان، هزینه انشعابات، هزینه تعمیرات و تجهیزات) می‌توانید به میزان سودی که بعد از پرداخت‌ها به دست می‌آورید به صورت تخمینی البته دست یابید.