ارسال شده توسط جعغر مرادیان
79
ارسال : 1401/11/24 - 11:39:11
ویرایش : ویرایش نشده

این فرآیند می¬تواند جذاب باشد زیرا به نظر می¬رسد با استفاده از آن حداکثر بهره¬وری و بازده تولید از دارایی ارائه می¬شود. با این حال، این استراتژی تنها تا زمانی که دارایی شکست بخورد سودمند است. هرچند اثبات شده است که نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه از خرابی دارایی¬های تحت بار، با همان خروجی تولید بسیار مقرون به صرفه تر است.

ادامه مطلب

این فرآیند می­تواند جذاب باشد زیرا به نظر می­رسد با استفاده از آن حداکثر بهره­وری و بازده تولید از دارایی ارائه می­شود. با این حال، این استراتژی تنها تا زمانی که دارایی شکست بخورد سودمند است. هرچند اثبات شده است که نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه از خرابی دارایی­های تحت بار، با همان خروجی تولید بسیار مقرون به صرفه تر است.

واقعیت این است که یک سفارش اصلاح کار برنامه­ریزی و زمان بندی شده حدود سه تا چهار برابر ارزانتر از همان سفارش کار واکنشی است که برنامه­ریزی نشده است [1].

سازمان‌هایی که از این راهبرد/رویکرد نگهداری واکنشی استفاده می‌کنند، اغلب قربانی برخورد با آثار دارایی می‌شوند، نه مشکلی که باعث این علائم می‌شود.

هنگامی که نگهداری، از یک محیط واکنش پذیر به یک محیط برنامه ریزی شده حرکت می­کند، زمان و تلاش کمتری برای جستجوی بخش مناسب و دریافت دستورالعمل صرف می­شود. در نتیجه، در مورد اینکه چه کسی چه کاری را و در چه زمانی انجام می­دهد سردرگمی کمتری ایجاد می­شود. همچنین، تعمیرات را می­توان با تولید هماهنگ کرد که در این صورت چرخه سریع­تر می­شود، زیرا دارایی­ها در هنگام شروع تعمیر تحت بار نخواهند بود.

با این فرض که تکنسین‌ها، به‌جای اینکه یکی دو ساعت اول را صرف جستجوی برنامه‌ای برای اقدام یا پاکسازی تجهیزات قبل از شروع کار تولید شوند، مستقیماً سر کار بروند در این صورت می‌توان به بهره‌وری دست یافت.

 


 

1. مشکل کنترل بودجه

از آنجا که خرابی تجهیزات می­تواند غیرقابل پیش بینی باشد، ممکن است نیروی کار و قطعات یدکی به آسانی در دسترس نباشند، بنابراین سازمان­ها ممکن است در نهایت حق بیمه حمل و نقل قطعات اضطراری، زمان سفر و پشتیبانی خارج از ساعت را پرداخت کنند. در نتیجه تهیه بودجه دقیق برای نگهداری و تعمیرات و ارائه پیش‌بینی مناسب از زمان مصرف بودجه دشوار است.

2. عمر کوتاه­تر دارایی ­ها

تعمیر و نگهداری واکنشی، سیستم­ها را در شرایط بهینه نگه نمی­دارد. سیستم­هایی که به طور واکنشی حفظ شده­اند، به دلیل شکست­های ناشی از آن سریع­تر خراب می­شوند و بنابراین با سرمایه­گذاری هزینه، سرمایه اولیه خود را به حداکثر نمی­رسانند. این امر تاثیر منفی بر RONA (بازگشت به دارایی­های خالص) می­گذارد و ارزش سهام را کاهش می­دهد.

3. مسائل ایمنی

زمانی که کار به درستی برنامه­ریزی می­شود، تکنسین ها فرصت دارند رویه­های استاندارد و الزامات ایمنی را بررسی کنند تا کار به درستی انجام شود. زمانی که کار تعمیر و نگهداری واکنشی است، تکنسین‌ها ریسک بیشتری می­کنند زیرا تحت فشار هستند تا سیستم­ها بدون تاخیر کار کنند. اغلب شرکت­ها ایمنی و سلامت را به عنوان یکی از اهداف استراتژیک خود دارند و رویکرد واکنش / شکست مستقیما در برابر این هدف قرار می­گیرد.

4. زمان صرف شده در تعمیرات واکنشی

تعمیرات واکنشی معمولا به دلیل عوامل متعددی از جمله زمان عیب ­یابی، زمان سفر، زمان خرید قطعات از فروشگاه­ها یا ارسال سفارشات اضطراری، زمان صرف شده برای دستورالعمل­ها و شماتیک صحیح و غیره طولانی­تر می­شود. بنابراین، این موضوع بر توانایی تیم­های تولید به منظور رسیدن به اهداف تولیدی خود تاثیر می­گذارد و بسته به اینکه کدام تجهیزات شکست بخورند، می­تواند بر درآمد تاثیر منفی داشته باشد.

5. خرابی پراکنده تجهیزات

نگهداری برنامه­ریزی شده را می­توان در برنامه تولید نوشت در حالی که تعمیرات برنامه­ریزی نشده می­تواند در هر زمان اتفاق بیفتد. همچنین به دلیل تعمیر بدون برنامه، عدم اطمینان در مورد مدت زمان تاخیر وجود دارد. تجهیزاتی که اغلب/به طور پراکنده خراب می­شوند، اعتماد بین تعمیر و نگهداری و تولید را کاهش می­دهند.

6. استفاده ناکارآمد از منابع

تکنسین‌ها وقت خود را صرف جستجوی دستورالعمل‌ها و شماتیک‌های صحیح، سفارش قطعات مناسب و غیره و تلاش برای تشخیص و رفع مشکل می­کنند. و اغلب باید منتظر ترخیص تجهیزات و صدور مجوزها بمانند. در اصل، شرکت‌ها برای بهره‌وری منابع خود (تکنسین‌ها، ابزارهای ویژه، تجهیزات و غیره) هزینه زیادی پرداخت می­کنند و زمان‌ انتظار برای سازمان‌ها هزینه بالایی دارد.

7. تداخل با کارهای پیشگیرانه برنامه­ریزی شده

تعمیرات اضطراری معمولا با هزینه کارهای پیشگیرانه برنامه­ریزی شده اولویت­بندی می­شوند. کارهای برنامه­ریزی شده ممکن است به طور کامل متوقف یا لغو شوند که موجب شکست­های غیرمنتظره در آینده خواهد شد، در این صورت منجر به کار برنامه­ریزی نشده اضافی و از دست رفتن کارهای پیشگیرانه آینده می­شود. این چیزی است که به آن مارپیچ مرگ نگهداری گفته می­شود.

8. خسارت جانبی

یک مساله جزئی می­تواند به سرعت به یک تعمیر اساسی سیستم تبدیل شود. به عنوان مثال، اگر روغن موتور خودرو شما کم باشد، می­تواند منجر به هشدار سیلندرها یا آسیب به سوپاپ­ها شود، اما در نهایت موجب از کار افتادن موتور می­شود. یا عدم تنظیم جزئی شفت نه تنها به بلبرینگ آسیب می­رساند، بلکه به مرور زمان می­تواند منجر به ترک خوردگی یا گرفتگی گیربکس یا حتی آسیب به خود شفت شود.

9. هزینه­های غیرمستقیم

اگر نتوان تجهیزات را به موقع به تولید بازگرداند، تاخیر برنامه­ریزی نشده می­تواند منجر به سفارش­های دیرهنگام شود. این امر می­تواند به شهرت آسیب برساند و بر درآمدها تاثیر بگذارد. عدم تحویل مداوم یا تحویل دیرهنگام سفارش­ها باعث می­شود مشتریان کلیدی اعتماد خود را به سازمان از دست ­دهند و ممکن است به سراغ تامین کنندگان دیگر بروند یا خواستار تخفیف یا افزایش جریمه شوند که می­تواند میلیون­ها دلار برای سازمان هزینه داشته باشد.

10. تکرار مسائل

تعمیر و نگهداری واکنشی به دلیل فشار برای بازگرداندن کارخانه به تولید، حداقل کار را برای روشن کردن سیستم  و راه اندازی مجدد آن انجام می­دهد. اگر سیستم بلافاصله تعمیر نشود (و معمولا این اتفاق به ندرت رخ می­دهد)، این مساله می­تواند دوباره رخ دهد و باعث خرابی بیشتر شود. که یک مارپیچ رو به پایین بسیار منفی است.

11. هزینه­های انرژی بالاتر

اگر ماشین خود را سرویس نکنید، سوخت بیشتری می­سوزاند! هنگامی که تجهیزات به درستی نگهداری نمی­شوند، انرژی بیشتری مصرف می­کنند. انجام کارهای ساده مانند روغن کاری قطعات متحرک یا تعویض فیلترها می­تواند مصرف انرژی را تا 15 درصد کاهش دهد.

تعمیر سریع تجهیزات آسیب دیده برای به حداقل رساندن زمان خرابی مهم است. بنابراین، در بیشتر موارد، اتکا به یک استراتژی تعمیر و نگهداری واکنشی، روشی ناکارآمد و بسیار پرهزینه است. هزینه تعمیرات اضطراری 5 تا 7 برابر بیشتر از کارهای پیشگیرانه برنامه­ریزی شده است، بدیهی است که می­تواند تأثیر زیادی بر نتیجه داشته‌باشد.


افزایش قابلیت اطمینان

نگهداری برنامه­ریزی شده و زمان­بندی شده منجر به افزایش قابلیت اطمینان و در دسترس بودن دارایی، گزارش دهی و اندازه­گیری بهتر، بهبود کارایی در تمام منابع و کاهش هزینه­های کلی نگهداری می­شود.  این امر تا حدی به دلیل تعمیرات اضطراری کمتر، تماس با فروشنده، قطعات یدکی مورد نیاز، تسریع در مواد و کاهش بهره­وری است.

کار واکنشی پرهزینه­تر است زیرا هزینه مورد نیاز منابع را نمی­توان به درستی برنامه­ریزی کرد. همچنین، باید در نظر داشت که با نگهداری برنامه­ریزی شده، ممکن است از خرابی­ها جلوگیری شود.

 

قابلیت های سامانه نگهداری و تعمیرات در کاهش تعمیرات واکنشی

در صورت خرابی، ممکن است قطعات نیاز به سفارش فوری داشته باشند یا حتی بدتر از آن، شما باید قطعات یدکی و یا تجهیزات جانبی در انبار خود داشته باشید؛ اما علاوه بر این، منجر به چرخه غیرمولد کار می­شود. نرم افزار CMMS قابلیت­های مورردنیاز برای نگهداری برنامه­ریزی شده را به شما خواهد داد، همچنین با مکانیزه شده تعمیر و نگهداری احتمال وقوع خرابی خارج از کنترل به حداقل می‌رسد.

با این حال، نقطه­ای وجود دارد که قانون بازده کاهشی را فرا می­گیرد. افزایش مداوم تعمیر و نگهداری برنامه­ریزی شده در نهایت به نقطه­ای می­رسد که بسیار پرهزینه می­شود. و حتی با یک استراتژی نگهداری برنامه­ریزی شده استاندارد، اجتناب از تعمیر اضطراری گاه و بیگاه غیرممکن است.

یک مدل اجرای نگهداری ایده آل نسبت کلی نگهداری برنامه­ریزی شده به نگهداری واکنشی ۸۰ / ۲۰ خواهد بود. تنظیم برنامه­ریزی و زمان­بندی جامع برای حمایت از این هدف، کلید دستیابی به این بازده است.

تکنیک 80/20

ممکن است تاکتیک­های مختلفی برای رسیدن به هدف 80/20 به کار گرفته شود. اولین مورد گروه­بندی دارایی­ها بر اساس اهمیت آنها است و اطمینان از اینکه دارایی­های با اهمیت بالا به طور فعال­تر نگهداری می­شوند در حالی که دارایی­های کم اهمیت­تر/غیرتولیدی می­توانند به صورت واکنشی­تر نگهداری شوند.

نکته دوم می­تواند تقسیم تیم­های تعمیر و نگهداری به گروه پیشگیرانه و واکنشی برای رسیدگی به کارهای مختلف باشد. این بدان معناست که تیمی که بر تعمیر و نگهداری پیشگیرانه متمرکز است، می‌تواند روی تعمیر و نگهداری پیشگیرانه متمرکز بماند و سعی کند مسائل را قبل از وقوع آنها جدا کند. یکی دیگر از استراتژی‌های ممکن می­تواند انتقال فعالیت‌های کاری خاص به شیفت دوم یا سوم با تمرکز دوباره بر دارایی‌های خاص یا فعالیت‌های کاری خاص باشد. نرم افزار تعمیر و نگهداری تجهیزات آلکا استانداردهای تعمیرات پیشگیرانه را در اختیار تیم نگهداری قرار می‌دهد، علاوه بر این، نرم افزار CMMS آلکا یک گام پا را فراتر نهاده و تعمیر و نگهداری مبتنی بر شرایط (CBM) را نیز پیاده سازی و اجرا نموده است. پیاده سازی استانداردهای به روز نت در نرم افزار آلکا سبب شده است که این نرم افزار به یکی از منطعطف‌ترین نرم افزارهای نت کشور تبدیل شود، در همین راستا نرم افزار تعمیر و نگهداری آلکا  این قابلیت را دارد که امکانات مورد نیاز مدیران و کارشناسان نت را نیز به لیست ماژول های خود اضافه نماید. جهت کسب اطلاعات بیشتر به سایت نرم افزار آلکا مراجعه فرمایید.